ورقة الملتقى الوطني الثالث للكتاب بالأمازيغية

 

عرف الانتقال إلى الكتابة في الأدب الأمازيغي مرحلة تأسيسية هيمن فيها الانشغال الهوياتي والخطاب الإيديولوجي على إبداع لفيف من الكتاب الرواد الذين يعتبر بعضهم في الحقيقة مناضلين في جلباب الإبداع قد جعلوا من الكتابة رهانا وأداة صراع في معترك وجود وإثبات للذات في سياق تطبعه علاقات الهيمنة الثقافية واللغوية للمركز الرسمي، ما يسمح بتوصيف جزء لا يستهان به من المنجز الأدبي في هذا السياق بأنه أدب هوية بحكم غلبة تيمة الهوية في كثير من نصوصه.

غير أن الإرهاصات الأولى للاعتراف الرسمي بالأمازيغية الذي انطلق بخطاب أجدير وتأسيس المعهد الملكي للثقافة الأمازيغية قد شكل دافعا لتحول تيماتي في هذا الأدب جعله ينفك من إسار خطاب الهوية والإيديولوجيا ليؤسس لهويته وخصوصيته المتميزة في طريق الانفتاح على أفق الكونية ونسق الحداثة.

هذه التحولات السوسيوثقافية التي رانت بظلالها على الأدب الأمازيغي تشكل أساسا ومنطلقا لإثارة مجموعة من التساؤلات المرتبطة بالأدب والهوية، نورد بعضا منها على سبيل الاستئناس:

–         ما هي بعض معالم العلاقة بين الهوية والأدب الأمازيغي؟

–         هل يصح الحديث عن تحول في مسار هذا الأدب في ارتباطه بالهوية؟ أم أن حمى الهوية لا تزال تسكن أوعاء الكتاب وثتايا نصوصهم؟ وما هي بعض ملامح الانهجاس بالهوية أو التحرر عن هيمنتها؟

–     هل أن الأوان للأدب الأمازيغي أن يتحرر من سطوة أسئلة الهوية؟ وهل يمكنه ذلك أصلا؟

–         كيف يمكن للأدب الأمازيغي أن يصنع هويته المتميزة دون أن ينغلق على ذاته؟

–         كيف يمكن للأدب الأمازيغي أن يصبو للكونية دون أن يفقد معالم خصوصيته؟

–     ما هي محاذير تحجيم هموم الذات الفردية في الأدب لصالح الهوية الجماعية وهمومها؟

 

Tanfult n unmuqqar

 

Iga umutti n tskla tamaziγt zg tmiwant s tirra yat tfrka n ussku g tggut trγi n tmagit g kra igat anaw n tskla n tamaziγt, fadd ad tskr tskla ad adγar nns gr tskliwin yadnin ittyaran, γmk ann af fdaddin inzgumn n tmagit dar imaratn d imsnfluln mgal/amddur n yat tdyulujit idusn iran ad issfad tmagit d tutlayt ns tamaziγt g tmazirt nns. May ad add yiwin i tskla n tmaziγt g tfrkt ad n ussku ad tasi anzgum n tmagit nns.

Macc γ yat tizi idrusn, izdar umussu adlsan amaziγ ( γ gan imaratn) ad zzgun mnnaw tyafutin sslkmn sis tutlayt tamaziγt s tmndawt, may ad ad ikfan i tirra d tskla ad tmmatti s tfrka sis izlin ad tkcm s tmagit nns tanazurt, d ad tnnurzm xf tmadlant.

Imussutn d isnfuln ad g tddr γilad tskla tamaziγt ar d ssnkar mnnaw isqsitn lli iqqann ad fllas trur tfrkt ad yadnin g tiddr, zud:

–         Mad izdin tskla tamaziγt d tmagit?

–         Is nzdar γil ad ad nsawl xf umctg d umutti n tskla zγ usays n tmagit s usays ns sis izlin? Nγdd urta? D mad igan timitar n may ad g tirra d isnfluln n tfrka tamaynut?

–         Is tlkm tizi γ ad tffal tskla tamaziγt tirγi n isqqsitn n tmagit? Is d nit iqqan ad tfl tirγi yad?

–         Manik as tzḍar tskla tamaziγt ad tamz g tmagit nns bla tqqn xf ixf nns?

–         Manik as tzḍar tskla tamaziγt ad tbbag tamadflant bla tfl tamagit nns?

–         Mad igan ichutn d n issnrutn n inzgumn n tmagit tmgrawt xf inzgumn n tnkkint n umsnflul?